نقش ماستیک ها در آب بندی

ماستیک ویم-nanoweem.com-نانو ویم

نقش ماستیک ها در آب بندی

کاربرد ماستیک‌ها در صنعت ساختمان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. ماستیک‌ها به‌واسطه درزگیری فواصل نقش بسزایی در آب بندی ایفا می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدا ماستیکها و انواع آن را بیشتر بشناسیم.

ماستیک ویم-nanoweem.com-نانو ویم

ماستیک چیست؟

 جامع‌ترین تعریف ماستیک را می‌توان این‌گونه بیان کرد؛ به هر نوع ماده‌ای که برای آب بندی و زیرسازی و صاف کردن سطوح زیر کار به کار رود، mastic گفته می‌شود. سطح زیر کار ممکن است گچ، فلز و یا چوب باشد؛ بنابراین انتخاب نوع ماستیک نیز متفاوت می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر باید متناسب با سطح زیر کار ماستیک انتخاب شود.

در تعریف عامیانه‌تر می‌توان گفت mastic همان بتونه است که برای پر کردن ترک‌ها، درزها، زیرسازی و یکدست کردن دیوار به کار می‌رود؛ اما مسئله اصلی این است؛ آیا ماستیک به‌تنهایی برای آب بندی سطوح کافی است؟ درواقع باید مطمئن شد آیا ماستیک ها عایق‌کاری صددرصدی انجام می‌دهند؟ با ما همراه باشید تا به این سؤال شما پاسخ داده شود.

برخی mastic را به‌عنوان چسب ماستیک نیز می‌شناسند. به این صورت که یکی از انواع چسب است که حالتی مایع دارد و پس از اجرا و استفاده حالت الاستیکی دارد. از مهم‌ترین کاربردهای mastic می‌توان به درزبندی درب و پنجره‌ها، آب‌بندی نمودن و عایق‌بندی سطوح مختلف و… اشاره کرد. در ادامه با کاربردهای مختلف mastic آشنا خواهیم شد و انواع mastic را خواهیم شناخت.

ماهیت ماستیک

شاید به‌جرئت بتوان این ادعا را داشت که چسب‌ها و ماستیک‌های درزگیر تا حد زیادی صنعت ساخت‌وساز امروزی را تحت تأثیر قرار داده‌اند. اگر بخواهیم ساده و خلاصه بگوییم، ماستیک ها موادی هستند که با آن کار درزگیری و آب‌بندی کردن مصالحی از قبیل سنگ، آجر و کاشی را انجام می‌دهند. mastic نوعی مواد الاستیک می‌باشد که برای پر کردن درزهای انبساطی در سازه‌های بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید استفاده از mastic سبب می‌گردد که درزها امکان جابجایی در اثر تغییرات دمایی محیط را داشته و همچنین در سازه‌های آبی نیز نقش آب‌بند کنندگی درز را بر عهده دارند.

نقش ماستیک در آب بندی-نانو ویم-nanoweem.com

ویژگی‌ها و مزایای ماستیک

ماستیک‌ها دارای انواع مختلفی از قبیل قیری، سیلیکون، پلی یورتان، پلی سولفید، اکریلیکی و … می‌باشند. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این محصول این است که چسبندگی بسیار بالایی به انواع متریال‌های ساختمانی مثل سنگ، فلزهای مختلف، بتن و غیره را دارد. همچنین عمر آن نیز بسیار طولانی بوده و بسیار باکیفیت می‌باشد. ماستیک‌ها غیر سمی می‌باشند و به همین جهت می‌توان در مصارفی  که با آب آشامیدنی سروکار داریم، به‌راحتی استفاده شوند.

به‌علاوه ماستیک‌ها در برابر نور خورشید و عامل‌های محیطی مقاومی هستند. این محصول منقبض نشده و انبساط محدودی دارد و همچنین در مقابل دمای هوای بسیار گرم، سرمای زیاد و یخبندان مقاوم بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری خود را حفظ می‌کند. بسیار جالب است که بدانید این محصول قابلیت رنگ کردن دارد و می‌توان از انواع رنگ‌ها با حلال آب یا تینر برای رنگ‌آمیزی آن استفاده کرد.

ماستیک‌ها با توجه به نوعشان کاربرد متفاوتی دارند و شاید یکی از دلایل عمده‌ای که چرا تا این حد در ساخت‌وساز رواج پیداکرده‌اند، همین باشد. همان‌طور که می‌دانید اجرای برخی گونه‌های این محصول به‌صورت سرد و گرم می‌باشد و بعضی از این ماستیک‌ها مخصوص آب بندی مخزن‌ها و کانال‌های آب و فاضلاب می‌باشند و برخی برای کف سازی استفاده می‌شوند.

گونه‌ای دیگر برای اینکه کانال‌های مخصوص آبیاری را آب بندی کنند، مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین نوعی دیگر از مدل‌های این محصول برای مقاوم کردن ترک‌های آسفالت در مقابل متریال نفتی و انواع مشابه آن استفاده می‌شود. این محصول در راستای درزگیری و آب بندی پنجره‌ها و سایر استفاده‌های این‌چنینی نیز کاربرد دارد که در ادامه بیشتر و به‌تفصیل با انواع ماستیک‌ها آشنا خواهیم شد.

ویژگی و مزایای ماستیک-نانو ویم-nanoweem.com

 

انواع ماستیک‌ ها و کاربرد آن‌ها

ازآنجاکه گستره کارآیی mastic بسیار متنوع است، شرکت‌های مختلف ماستیک ها با پایه‌های شیمیایی مختلفی تولید نموده‌اند. ماستیک ها بر اساس رزین‌های سازنده و کاربرد آن دسته‌بندی می‌شوند و انواع مختلفی دارد.

ماستیک پلی یورتان:

قوی‌ترین و پرکاربردترین نوع ماستیک‌ها پلی یورتان می‌باشد. ماستیک‌های پلی یورتان به‌صورت تک جزئی  بر پایه رزین پلی یورتان طراحی‌شده‌اند و به‌عنوان نسل جدید الاستومرهای ترموست پرکننده درزهای انبساطی می‌باشند. مزایای ماستیک پلی یورتان. این نوع mastic با مقاومت بالا در برابر نور خورشید و با دوام عالی، سریع خشک می‌شوند و با توجه به ضد جلبک و خزه بودن برای  پر نمودن هر نوع درز انبساطی بسیار مناسب هستند.

مدل پلی یورتان که قوی‌ترین نوع ماستیک‌ها است از نوعی مواد الاستیک ساخته می‌شود که تک جزئی بوده و بر پایه رزین پلی یورتان تولید می‌شود. از کاربردهای این محصول این است که برای پر کردن درزهای منبسط شونده در سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان در سازه‌های آبی برای آب بند کردن سازه از آن استفاده کرد. از ویژگی‌های مثبت این نوع mastic این است که با سرعت بالایی خشک می‌شود.

ماستیک پلی سولفاید:

مدل پلی سولفاید بر اساس رزین پلی سولفاید و پلیمر ترکیبی ساخته می‌شود. این mastic دو جزئی بوده و به‌صورت سرد اجرا می‌شود و قدرت چسبندگی بسیار بالایی نیز دارد و به همین علت به انواع متریال‌ها به‌خوبی می‌چسبد. همچنین برای استفاده در درزهای افقی و عمودی بسیار مناسب است. به‌علاوه ترک نمی‌خورد و در برابر ساییده شدن مقاومت بالایی دارد.

ماستیک سیلیکونی:

ماستیک سیلیکونی درواقع نوعی چسب سیلیکونی می‌باشد که از آن برای درزگیری و آب بندی استفاده می‌شود. این چسب در برابر فشار و گرما و همچنین در برابر قارچ و کپک مقاوم است. از ویژگی‌های قابل‌ذکر این محصول این است که این چسب به متر یال‌هایی مانند سرامیک، مس، pvc و …. به‌خوبی می‌چسبد. نقطه قوت این محصول این است که استفاده از آن بسیار راحت می‌باشد و پس از خشک شدن ترک نخواهد خورد. این چسب‌ها در رنگ‌های سیاه، سفید، قرمز و بی‌رنگ در بازار عرضه شده‌اند.

ماستیک قیری:

نوع دیگری از ماستیک‌ها (پرکننده‌های درز)، ماستیک‌های پایه قیری بوده که در دو نوع گرم اجرا و سرد اجرا عرضه می‌گردند. ماستیک قیری به‌صورت سرد و گرم اجرا می‌شود و تفاوت نوع سرد و گرم آن، در نوع اجرا می‌باشد. برای انتخاب نوع سرد یا گرم این محصول باید اول به میزان دما و سپس به افقی یا عمودی بودن درزها دقت کرد.

نکته حائز اهمیت. در ماستیک‌های قیری گرم اجرا دمای حرارت می‌باشد که در صورت بیش‌ازحد  بالا بردن دما، mastic دچار پدیده سوخته شدن می‌شود. به همین منظور در اجرای آن‌ها می‌بایست از ابزارآلات ویژه استفاده نمود.

در هنگام اجرا سطح زیر کار اجرای ماستیک‌ها باید عاری از هرگونه آلودگی باشد؛ و در هنگام بهره‌برداری از این محصول باید کیورینگ این ماده کاملاً به اتمام رسیده باشد.

ماستیک قیری سرد اجرا:

ماستیک قیری سرد اجرا، نوعی mastic است که بر پایه قیر و اضافه کردن مواد دیگر ساخته می‌شود. به موادی مانند چوب، فلز، بتن و…. به‌خوبی چسبیده و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم می‌باشد. همچنین می‌توان این محصول را در دمای -5 تا +50 به‌راحتی اجرا کرد.

ماستیک قیری گرم اجرا: این نوع mastic در دمای پایین انعطاف خود را حفظ می‌کند و در برابر شرایط آب و هوایی پایدار است. به‌علاوه ترک نمی‌خورد و در محیط‌هایی که هوای گرم دارند، جاری نخواهد شد.

مزایای استفاده از چسب ماستیک

با توجه به ویژگی‌های ساختاری در چسب ماستیک، استفاده از آن در شرایط و موقعیت‌های گوناگون نکات مثبت فراوانی دارد که به‌صورت مزایای استفاده از چسب ماستیک در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  • قابلیت اجرا با ضخامت بالا
  • دارای ظاهری صاف و یکدست
  • قابل‌استفاده در محل‌های متحرک مانند کنار درب‌ها
  • عدم ایجاد خوردگی در این محصول و طول عمر بالا
  • قابلیت استفاده بر روی هر نوع سطحی
  • قابلیت استفاده در محیط‌های که دارای دمای بالا یا پایین
  • استفاده در فضای بیرون مانند نمای ساختمان یا آب‌بندی ناودان آب
  • عدم تأثیرگذاری نور خورشید بر این چسب و قابل‌استفاده در محیط‌های در معرض نور
  • قابلیت تحمل فشارهای مداوم و سنگین

انواع ماستیک-نانو ویم-nanoweem.com

نکاتی که در استفاده از ماستیک ها باید به آن توجه کرد

سطح موردنظر باید کاملاً خشک باشد. در صورت وجود رطوبت باید اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. همچنین پس از اتمام عملیات ماستیک‌کاری نیز باید اجازه دهید کاملاً خشک شود؛ بنابراین برای ماستیک‌کاری باید زمان کافی داشته باشید. استفاده از mastic روش عایق‌کاری صددرصدی نیست، به‌عبارت‌دیگر mastic یک درمان موقتی در برابر نم و رطوبت است.

چسب ماستیک درزگیر به هر میزان که ضخیم‌تر اجرا شود، مقاومت بالاتری خواهد داشت ازاین‌رو استفاده از آن به‌عنوان یک لایه‌ی نازک کار آیی چندانی خواهد داشت. به همین خاطر توصیه اکید ما این است در چنین مکان‌هایی از چسب‌های دیگر استفاده شود.

ماستیک درزگیر ویم

ماستیک درزگیر شرکت ویم خمیری است بر پایه رزین‌های اکریلیکی همراه با افزودنی‌های الاستومری و ضد آب. این محصول مخصوص آب بندی درز فواصل سطوح داخلی و خارجی ساختمان است. کسشانی بالا، چسبندگی مطلوب به سطوح بتنی، فلزی، چوبی، مصالح بنایی این حصول را از دیگر محصولات مشابه متمایز کرده است.

ویژگی‌های این محصول: اجرای سریع و آسان و مقرون‌به‌صرفه، مقاوم در برابر اشعه خورشید و عوامل جوی، انعطاف‌پذیری، کشسانی و چسبندگی بسیار بالا، امکان ایجاد رنگ‌های مختلف، امکان استفاده از گان های تخصصی و پنوماتیک، درزگیری فواصل بین پنجره و چارچوب و …

مشاهده محصول در ویم

ویم را در آپارات دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *