عایق کاری سقف شیروانی

عایق کاری سقف شیروانی-nanoweem.com

عایق کاری سقف شیروانی

عایق کاری سقف شیروانی و آببندی آن  یکی از مهمترین اقداماتی است که در ویلا ها به ویژه در مناطق شمالی کشور و شهرهای پرباران انجام می‌شود. وقتی صحبت از عایق کاری می‌شود، اغلب بحث اتلاف انرژی و عایق حرارتی به ذهن می رسد. در این مقاله سعی شده است به اهمیت عایق رطوبتی پرداخته شود، سپس بهترین عایق رطوبتی معرفی می‌شود. با ما همراه باشید.

عایق کاری سقف شیروانی-nanoweem.com

 چرا عایق کاری سقف شیروانی مهم است؟

 هدف اصلی از ایجاد سقف‌های شیروانی جلوگیری از نفوذ آب به داخل خانه و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی است. در صورتی که عایق کاری شقف شیروانی نادیده گرفته شود خسارات جبران ناپذیری به سازه تحمیل خواهد شد.

 آب باران، می‌تواند منجر به لایه لایه شدن سطح سقف و آسیب شدید آن شود. از آنجا که در بیشتر موارد نمی‌توان ترک ها را دید، باید عایق‌بندی سقف شیروانی به شکل اصولی و توسط افراد متخصص انجام شود. اگر سقف شیروانی به صورت بهینه ای عایق‌بندی شده باشد، هیچ راهی برای ایجاد ترک و ورود آب که ممکن است تمام خانه را تحت تاثیر قرار دهد، وجود ندارد.

 همانطور که گفته شد؛ دلیل اصلی استفاده از عایق کاری سقف شیروانی صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه ها است. ضد آب بودن ساختمان شما را از پرداخت هزینه برای تعمیرات مکرر و نگهداری آن بی نیاز می‌کند. اگر سقف شیروانی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، حتی در صورت آتش سوزی نیز لازم نیست نگران تهویه هوا باشید.

عایق کاری سقف شیروانی-نانو ویم-nanoweem.com

 آب بندی سقف شیروانی

 وقتی صحبت از سقف شیروانی می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که این نوع از سقف ها نسبت به عوامل محیطی مثل برف و باران مقاوم هستند. در واقع گمان می‌شود الزامی برای عایق‌بندی سقف شیروانی وجود ندارد؛ اما باید بدانید که اینطور نیست!

 همانطور که می دانید شیب بام‌های شیروانی متناسب با موقعیت مکانی آن هاست و در مناطق پر برف و کوهستانی شیب تند تری دارند تا برف به راحتی از روی سقف سر بخورد و مانع از جمع شدن برف روی سقف شود.

 سقف‌های شیروانی به صورت منقطع اجرا می‌شود و درزهای زیادی دارد، بنابراین آب‌بندی این درزها بسیار حیاتی است. علاوه بر آن؛ امروزه اجرای این سازه بسیار گران است و محافظت از آن اهمیت فراوانی دارد.

این نوع عرشه‌ها بسیار حساس بوده و برای حفاظت از آن‌ها باید از تکنیک های آب بندی سقف شیروانی (عایق کاری سقف شیروانی) مناسب استفاده کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از تکنیک های آب بندی سقف شیروانی می‌پردازیم.

عایق کاری سقف شیروانی-نانو ویم-آب بندی عایق کاری-nanoweem.com

 روش‌های عایق کاری سقف شیروانی

 آب بندی سقف شیروانی با پوشش نانو

 امروزه به کارگیری تکنولوژی نانو در صنایع مختلف بسیار راه گشا بوده است. استفاده از نانو عایق ها علاوه بر سازگاری بالا با محیط زیست، صد درصد آببند بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد. پوشش های نانو در لایه ای بسیار نازک روی هرگونه سطح اعمال می شوند. علاوه بر عایق‌بندی مانع از رشد قارچ، کپک، جلبک و خزه می‌شود. عایق رطوبتی نانو، یکی از بهترین روش ها برای عایق کاری سقف شیروانی است.

 چسب ماستیک شیروانی

 در مواقعی که مشکل رطوبتی بیشتر از قسمت درزها و محل پیچ‌ها و اتصالات است با چسب ماستیک می‌توان مشکل را حل کرد. گاهی نیز بر اثر نیروهای بیرونی و مکانیکی، ممکن است درز و سوراخ هایی در سقف ایجاد شود، چسب ماستیک با ساختاری مقاوم در برابر حرارت و سرما، می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. این محصول با کمک تفنگ های (گان ها) مخصوص قابل استفاده است.

 عایق های پلیمری کشسان

 نسل جدیدی از عایق های پلیمری است که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. این نوع عایق که در مجموعه نانو ویم تولید می‌گردد، علاوه بر عایق صد در صدی، مقاومت بسیار بالایی در شرایط محیطی مختلف دارد. جدیدترین و موثر ترین نوع عایق سقف‌های شیروانی عایق لاستیکی ویم است. در ادامه با این نوع عایق و برتری آن نسبت به سایر عایق ها بیشتر آشنا می شویم.

 ایزوگام کاری سقف شیروانی

 روش سنتی عایق کاری سقف شیروانی استفاده از ایزوگام است. استفاده از ایزوگام به دلایل مختلفی دیگر منسوخ شده است. یکی از موارد این است که شیروانی ها معمولا دارای پیچ و تاب هایی هستند که به آنها سینوسی می‌گویند. برای پوشش این نوع سقف ها، ایزوگام انعطاف‌پذیری لازم را ندارد. همچنین در مناطقی که سرد و یخبندان است احتمال ترک خوردگی بسیار بالا است.

 برای انتخاب و تشخیص بهترین عایق سقف‌های شیروانی به عواملی همچون میزان رطوبت منطقه، اختلاف دما شب و روز، میزان بارندگی، دمای هوا، میزان شدت نور خورشید، عوامل مخرب محیطی، آلاینده های محیطی و جنس سقف شیروانی باید دقت کرد. به جرات می‌توان گفت عایق لاستیکی ویم تنها محصولی تاست که در شرایط محیطی مختلف بهترین عملکرد را دارد.

عایق کاری سقف شیروانی و آب یندی آن-نانو ویم-nanoweem.com

 چرا عایق لاستیکی ویم برای عایق کاری سقف شیروانی؟

 یکی از نکاتی که در آب‌بندی سقف شیروانی باید به آن توجه شود این است که از اعمال فشار اضافی و وزن زیاد روی سقف جلوگیری شود. چراکه سازه‌های شیروانی بسیار حساس هستند و وزن و فشار در نقاط حساس می‌تواند موجب آسیب بیشتر به سقف شود. اجرا آسان عایق لاستیکی ویم زمان اجرا را بسیار کاهش می‌دهد. همچنین این عایق را می‌توان با ایرلس و پیستوله اجرا کرد که خود منجر به کاهش فشار و نیرو در زمان اجرا می‌شود.

از دیگر مواردی که همواره در عایق کاری سقف‌های شیروانی چالش‌برانگیز است، درزها و جای پیچ‌ها است. اغلب ناهمگن بودن مواد ممکن است یکپارچه بودن سقف را به هم بزند و لایه‌های مختلف از سطح سقف رها شود. عایق کاری سقف شیروانی به‌وسیله عایق لاستیکی این امکان را فراهم می‌آورد تا با افزودن فیلری مانند سیمان به عایق لاستیکی بتونه کشسانی تهیه کنید. بدین ترتیب ابتدا بتونه عایق لاستیکی روی درزها اجرا می‌شود و سپس یک لایه عایق لاستیکی روی کل سطح اعمال می‌شود.

از دیگر نکات قابل اهمیت این است که در آب‌بندی سقف‌های شیروانی از مواد و متریال سنگین استفاده نشود. در محاسبات آهن‌کشی و ساختار زیر کار سقف‌های شیروانی وزن ورق فلزی و یا سیمانی در نظر گرفته می‌شود و اعمال وزن زیاد متریال دیگر موجب فروپاشی سقف می‌گردد. عایق لاستیکی ویم بسیار سبک است و وزن اضافی روی سازه اعمال نمی‌کند.

از دیگر نکات مهم می‌توان به انتخاب متریال کشسان و انعطاف‌پذیر اشاره کرد. سقف‌های شیروانی فلزی بر اثر تغییرات دمایی همواره در معرض انقباض و انبساط قرار می‌گیرند. انتخاب متریال منعطف موجب می‌شود در این تنش‌ها ترک نخورد. عایق لاستیکی ویم یک پلیمر بسیار کشسان است که تا 700% کشسلانی دارد. قابلیت کشسانی بسیار بالا عایق لاستیکی موجب می‌شود انبساط فلز عایق کاری را تخریب نکند. درواقع عایق لاستیکی همرا با انبساط فلز منبسط و همراه با انقباض آن منقبض می‌شود. عایق لاستیکی به‌واسطه چسبندگی بسیار بالا و کشسانی فوق‌العاده خود جزئی از سطح می‌شود.

در انتخاب بهترین محصول برای عایق‌بندی سقف‌های شیروانی همواره توجه داشته باشید که محصول موردنظر شیب بندی سقف را برهم نزند! یکی از معایب به‌کارگیری ایزوگام سنتی در آب‌بندی سقف‌های شیروانی همین مورد است. علاوه بر این ایزوگام سنتی وزن بسیار زیادی روی سازه اعمال می‌کند و نیروهای اعمال شده روی سقف شیب بندی را بر هم می‌زند. در نواحی پر برف موجب تجمع برف روی سقف خانه می‌شود. در هنگام ریزش باران نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

عایق لاستیکی ویم در برابر عوامل جوی مختلف بسیار مقاوم است. در سرما ترک نمی‌خورد. در گرما روان نمی‌شود. در برابر تنش‌های دمایی بسیار بسیار مقاوم است. کاملاً آنتی یو وی است و در برابر خورشید خواص خود را از دست نمی‌دهد. چسبندگی بسیار بالایی با سطوح مختلف دارد و انواع سقف‌های شیروانی فلزی، پلی کربنات و سیمانی را می‌تواند کاملاً عایق و آببند نماید.

جمع‌بندی

 در عایق‌بندی رطوبتی سقف شیروانی از چند نوع عایق می‌توان استفاده کرد که یکی از آن‌ها شامل آب‌بندی سقف می‌باشد. آب‌بندی سقف شیروانی مراحل مختلفی دارد و برای اجرای این کار از یک متخصص باید کمک گرفت تا به‌خوبی ترک‌های موجود را پوشش دهد و هیچ‌گونه نشتی در سقف وجود نداشته باشد. برای آب‌بندی سقف شیروانی از مواد بسیار مختلفی می‌توان استفاده کرد و هر یک از این مواد ویژگی‌های خاص خود را دارند. ازجمله این مواد پلیمری است. هنگام متریال عایق کاری باید به موارد ذکر شده در بالا توجه داشته باشید. بهترین گزینه برای عایق کاری سقف‌های شیروانی استفاده از عایق لاستیکی ویم است چراکه همه نیازهای عایق کاری پاسخ می‌دهد.

درباره عایق ماری ساختمان بخوانید.

ویم را در آپارات دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *