عایق کاری ساختمان

عایق کاری ساختمان- عایق کاری با ویم-nanoweem.com

عایق کاری ساختمان

عایق کاری ساختمان (عایق کاری رطوبتی ساختمان) را می‌توان به بیان ساده‌تر جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه تعریف کرد. با توجه به این تعریف می‌توان گفت در هر نقطه از ساختمان که امکان نشست رطوبت وجود دارد باید عایق کاری انجام شود؛ به طور مثال دیواره‌های نما، بام، کف تراس، کف و دیواره حمام و سرویس بهداشتی بیشترین نقاط در معرض رطوبت هستند، بنابراین عایق کاری در این نواحی باید جدی گرفته شود.

اهمیت عایق کاری ساختمان

اهمیت عایق کاری ساختمان در هیچ ساختمانی قابل‌چشم‌پوشی نیست. در همه ساختمان‌ها عایق کاری ساختمان جزو نقاط حساسی است که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. بعد از اتمام مراحل ساختمان‌سازی بیشترین بحث چالش‌برانگیز عایق کاری آن است.

اغلب به علت عایق کاری نامناسب، در هر فصلی از سال با مشکلاتی همچون نفوذ آب به داخل ساختمان، پوسته‌شدن رنگ دیواره‌ها به علت وجود نم زیر کار، اتلاف انرژی و … روبه‌رو می‌شوند. با انجام به‌موقع عایق کاری ساختمان در مراحل مختلف ساختمان می‌توان از بروز مشکلات رطوبتی و …  جلوگیری کرد.

اغلب تصور می‌شود هزینه‌های مربوط به عایق کاری ساختمان غیرضروری و قابل‌چشم‌پوشی است. این در حالی است که در صورت نادیده گرفتن عایق‌کاری و یا اجرای عایق نامناسب، هزینه‌های گزافی به ساختمان اعمال خواهد شد. عایق‌ها انواع مختلفی دارند. انواع عایق‌های رطوبتی، حرارتی و صوتی ازجمله ضروریات یک ساختمان به‌حساب می‌آید.

عملیات عایق‌بندی و عایق‌کاری ساختمان پس از تصویب مقررات ملی ساختمان توسط وزارت نیرو و وزارت مسکن و شهرسازی در سال 1381 در لیست اقدامات الزامی ساختمان‌سازی قرارگرفته است؛ بنابراین با توجه به اهمیت این مسئله شناخت انواع عایق‌ها و آشنایی با قوانین اجرایی و نوع اجرای آن می‌تواند برای اغلب کارفرمایان و کسانی که درگیر با این مسئله هستند بسیار مفید واقع شود.

در این مقاله چالش‌های مربوط به عایق‌های رطوبتی بیشتر موردتوجه  قرارگرفته‌شده است. در سال‌های اخیر استفاده از عایق‌های رطوبتی در صنعت ساختمان‌سازی به‌طور گسترده‌ای رواج یافته است؛ چراکه نشت آب و رطوبت به داخل ساختمان خسارات جبران‌ناپذیری را بر ساختمان تحمیل می‌کند. همان‌طور که از نام این عایق‌ها می‌توان استنباط کرد، عایق‌های رطوبتی مانع از نفوذ آب و رطوبت به بخش‌های مختلف ساختمان می‌شوند.

با در نظر گرفتن اهمیت عایق‌های رطوبتی شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی این عایق‌های رطوبتی را تولید می‌کنند. کیفیت عایق‌های تولیدشده بسته به مواد اولیه و رزین‌های به کار گرفته‌شده نیز می‌تواند متفاوت باشد.

مجموعه ویم تولیدکننده انواع رنگ و عایق‌های رطوبتی نانو است که دغدغه کیفیت را همواره داشته است. مجموعه ویم با بکارگیری دانش و تجربه، راهکارها و محصولات متنوعی برای رفع مشکل رطوبتی ساختمان ارائه می‌دهد. در بین محصولات ویم عایق لاستیکی همه‌کاره، ایزوگام مایع کشسان و رنگ عایق نما کارآمدترین عایق‌های رطوبتی هستند که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارند.

عایق رطوبتی (مهم‌ترین قسمت عایق کاری ساختمان) چیست؟

مهم‌ترین قسمت عایق کاری ساختمان عایق‌های رطوبتی است. این عایق‌ها مهم‌ترین عایق مصرفی در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. رطوبت یکی از عوامل مخرب ساختمان است و نفوذ آن به دیوارها، سقف و بخش‌های مختلف یک ساختمان به‌مرور منجر به فرسودگی و درنتیجه تخریب بنا می‌شود. علاوه بر آن ظاهر نامطلوب نما و نواحی که در معرض نشت رطوبت قرارگرفته‌اند بسیار آزاردهنده است.

بر این اساس عایق‌کاری رطوبتی یا به عبارتی آب‌بندی ساختمان در بخش‌هایی که احتمال نفوذ نم و رطوبت وجود دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عایق رطوبتی متریالی است که به‌منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و مایعات، به اجزای مختلف یک سازه یا بنا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

عایق‌های رطوبتی انواع مختلفی دارند. برخی عایق های رطوبتی در سطح نفوذ می‌کنند و بیشتر برای نمای ساختمان‌های سنگی و آجری استفاده می‌گردد؛ مانند رزین های محافظ نما ویم. انواع دیگر عایق رطوبتی به‌صورت پوششی هستند. ایزوگام مایع، عایق لاستیکی، رنگ عایق الاستیک یک‌لایه پوششی روی سطح موردنظر ایجاد می‌کنند. این عایق‌های رطوبتی ساختمان شما را کپسوله می‌کنند!

انواع عایق رطویتی

عایق رطوبتی برحسب جهت نفوذ آب و مکانیزم عملکرد به دو دسته تقسیم می‌شود:

1. عایق‌های رطوبتی فشار منفی: منظور از فشار منفی جهت نفوذ آب از پشت کار است. به‌طور مثال، در چاله آسانسور و استخرهایی نفوذ آب سطحی اطراف سازه به داخل سازه صورت می‌گیرد. در این‌گونه مواقع حتماً باید از عایق‌های فشار منفی همچون عایق‌های دو جزیی استفاده گردد. درواقع این عایق رطوبتی از ورود رطوبت و آب‌های زیرزمینی از کف و دیوار جلوگیری می‌کند.

2.عایق‌های رطوبتی فشار مثبت: هنگامی‌که سازه به‌طور مستقیم در معرض نفوذ آب قرار می‌گیرد، از عایق رطوبتی فشار مثبت استفاده می‌گردد. همان استخر را در نظر بگیرید. جهت نفوذ آب داخل استخر به داخل آن فشار مثبت ایجاد می‌کند. در این‌گونه مواقع اصطلاحاً می‌گوییم استخر آب کم می‌کند. راه‌حل عایق‌کاری فشار مثبت عایق‌هایی همچون عایق لاستیکی (عایق همه‌کاره، لاستیک مایع) و ایزوگام مایع (جایگزین ایزوگام، قیر پلیمری، قیر امولسیونی) است.

این عایق‌های رطوبتی برای جلوگیری از نفوذ آب باران و برف از طریق پشت‌بام و سقف، نشت رطوبت از داخل استخر و سرویس‌های بهداشتی، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت از دیوارهای نما کاربرد دارند.

عایق‌کاری رطوبتی در کدام بخش ساختمان الزامی است؟

شاید بتوان از تعبیه دو نوع عایق حرارتی و صوتی در ساختمان صرف‌نظر کرد؛ اما به‌هیچ‌وجه نباید از به‌کارگیری عایق رطوبتی در ساختمان چشم‌پوشی نمود؛ بنابراین در بخش‌هایی از ساختمان که در معرض نفوذ آب، نم و رطوبت هستند، باید عایق‌کاری رطوبتی صورت گیرد. قسمت‌های پشت‌بام، سرویس‌ بهداشتی، حمام، استخر، کف آشپزخانه و … به عایق‌کاری رطوبتی نیاز دارند.

در مناطق مرطوب مانند مناطق شمال کشور عایق رطوبتی جز جدایی‌ناپذیر ساختمان‌سازی است. باید توجه داشت که تمام نقاط در معرض آب نیاز به عایق‌کاری دارد.

در صورت عدم انجام عایق‌کاری رطوبتی یا انجام آن به‌صورت غیراستاندارد و اشتباه، مشکلات جدی در بخش‌های مختلف ساختمان ایجاد می‌شود. ازجمله چالش‌های ایجادشده می‌توان به طبله کردن گچ دیوار، پوسته‌شدن رنگ ساختمان، کپک زدن دیواره‌ها، ایجاد بوی نم و رطوبت داخل ساختمان، کپک زدن وسایل داخل کمد دیواری، کپک زدن و تخریب کابینت، تشکیل قارچ بر روی سطوح، رشد خزه روی سطوح نما ساختمان و … اشاره کرد.

نواحی که به عایق کاری ساختمان نیاز دارند

نواحی که نیاز به عایق‌کاری دارند را می‌توان به‌صورت زیر نام برد:

  • عایق‌کاری سرویس بهداشتی
  • عایق‌کاری حمام
  • عایق‌کاری آشپزخانه
  • عایق‌کاری روف گاردن
  • عایق‌کاری بام
  • عایق‌کاری تراس
  • عایق‌کاری فلاور باکس
  • عایق‌کاری سقف شیروانی
  • عایق‌کاری دیوارهای نما
  • عایق‌کاری استخر
  • عایق‌کاری آب‌نما
  • عایق‌کاری مناطق چوبی
  • عایق‌کاری نماهای سنگ و آجر
  • عایق‌کاری دیوارهای جانبی

مزایای عایق‌کاری رطوبتی چیست؟

در صورت اجرای صحیح و استاندارد عایق ساختمانی نوع رطوبتی، عمر مفید سازه افزایش می‌یابد. این افزایش عمر به دلیل جلوگیری از به وجود آمدن مشکلاتی همچون عوارض نشت و ترکیدگی لوله، تخریب بخش‌های مختلف ساختمان به دلیل نم‌زدگی و … ایجاد می‌شود. هزینه‌های جاری ساختمان کم می‌شود. در مواردی که نمای ساختمان با نفوذ آب درگیر است، استفاده از رنگ عایق زیبایی خاصی به نما می‌بخشد.

عایق‌کاری رطوبتی در گذشته نیز انجام می‌شد؛ اما امروزه با ظهور فناوری نانو، روش‌ها و محصولات نوینی این امر را آسان‌‌تر و نتیجه‌بخش‌تر کرده است. به‌طور مثال، رنگ عایق ویم علاوه بر عایق‌کاری صد در صد نما سیمانی، عملاً ساختمان شما را خود تمیز شونده، غبار گریز، آب گریز، ضد جلبک و خزه، زیبا و مقاوم می‌سازد. همچنین عایق لاستیکی و ایزوگام مایع علاوه بر عایق‌کاری وزن زیادی به ساختمان اعمال نخواهند کرد و سطح را آبگریز و مقاوم می‌سازد.

برای دریافت نتیجه بهتر می‌توانید به سبک ویم عایق‌کاری کنید! عایق‌کاری به سبک ویم خیالتان را از نم و رطوبت راحت می‌کند. دیگر نگران باران نباشید و از صدای باران لذت ببرید. عایق‌کاری به سبک ویم این امکان را فراهم می‌آورد تا با صرف هزینه کم بهترین عملکرد را داشته باشید. بدین ترتیب می‌توانید حتی یک عایق کار حرفه‌ای شوید!

انواع عایق‌های رطوبتی سنتی و نانو

انتخاب عایق رطوبتی مناسب و متناسب با نیاز محیط، مستلزم شناخت انواع عایق‌های رطوبتی است. این عایق‌های رطوبتی بر حسب شیوه‌ی اجرا و مواد تشکیل‌دهنده، در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. یکی از دسته‌بندی‌ها پیش‌تر بیان شد؛ اما به‌طورکلی می‌توان عایق‌های رطوبتی را به دو دسته عایق‌های سنتی و عایق‌های نانو تقسیم‌بندی کرد.

در دسته عایق‌های رطوبتی سنتی، ایزوگام و قیر گونی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. هر یک از این روش‌ها معایب و مزایای خاص خود را دارند. معایب عایق‌های سنتی موجب شده است در دنیای امروز دیگر این روش‌های عایقکاری منسوخ شوند. در مقابل عایق‌های رطوبتی نانو قرار دارند. عایق‌های نانو بسیاری از معایب ایزوگام را برطرف کرده‌اند.

در مقاله‌های ایزوگام مایع و ایزوگام مایع بهترین جایگزین ایزوگام به تفاوت‌ها و برتری نانو عایق‌های رطوبتی نسبت به عایق‌های سنتی پرداخته شده است.

عایق کاری ساختمان با ویم

مجموعه رنگ و عایق‌های رطوبتی ویم با به‌کارگیری دانش روز دنیا انواع عایق‌های رطوبتی نوین صنعت ساختمان را ارائه می‌دهد. ایزوگام مایع ویم و عایق لاستیکی ویم بهترین جایگزین‌های عایق‌های سنتی هستند. برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

ویم را در آپارات دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *