اهمیت عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام

عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام|nanoweem.com

اهمیت عایق‌کاری سرویس بهداشتی و حمام

عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام امری ضروری است. در واقع وجود رطوبت و ریزش آب در کف سرویس بهداشتی و حمام انکارناپذیر است؛ بنابراین همیشه امکان نشت آب و رطوبت به سطح زیرین وجود دارد. معمول‌ترین نوع عایق‌کاری که در سرویس بهداشتی و کف آشپزخانه به کار می‌رود، قیرگونی، مشمع کف، مقوا و گونی قیراندود است که به ذكر آنها اکتفا می‌شود.

هریک از این روش‌ها معایب خاص خود را دارند. روش‌های سنتی روش قطعی برای عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام نیستند. در سال‌های اخیر هم‌زمان با رشد فناوری نانو در صنعت ساختمان محصولات جایگزین ایزوگام معرفی شده‌اند. ایزوگام مایع و عایق لاستیکی ویم دو محصول جایگزین قطعی ایزوگام هستند. ایزوگام مایع یک نانو عایق کشسان و مقرون‌به‌صرفه و سیاه رنگ است.

در مقابل عایق لاستیکی یک عایق همه‌کاره رنگی و بسیار الاستیک و مقاوم است. هر دو این عایق‌ها خواص بی‌نظیر کشسانی بالا، عایق‌کاری صددرصد، پوشش‌دهی بالا و … دارند. معمولاً عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام زیر کار اجرا می‌شود و روی آن با کاشی یا سرامیک پوشانده می‌شود؛ بنابراین ایزوگام مایع یا اصطلاحاً قیر پلیمری گزینه اقتصادی‌تری است.

به‌جرئت می‌توان گفت ایزوگام مایع ویم یا قیر پلیمری در عمل بهترین گزینه برای عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام است. همچنین می‌توان گفت بهترین جایگزین ایزوگام سنتی در نقاط مختلف عایق‌کاری ساختمان است.

ایزوگام مایع چیست؟

ایزوگام مایع یا اصطلاحاً قیر پلیمری یک نانو عایق بر پایه پلیمرهای کشسان است. با بنزین و تینر رقیق می‌شود و روی سطح اعمال می‌گردد. همان‌طور که از نام ایزوگام مایع مشخص است این محصول به‌صورت مایعی سیاه رنگ است. بسیار کشسان و منعطف است. به‌راحتی با یک غلتک اسفنجی رو سطح اعمال می‌شود.

در سطح نفوذ کرده و سطح را از عمق عایق می‌کند. به‌راحتی قابلیت اجرا روی سطوح مختلف را دارد. در سطوح عمودی، کنج‌ها، محل اتصالات به‌سادگی به‌صورت یک‌رنگ اجرا می‌شود. چسبندگی بسیار عالی در کنار خواصی همچون آب‌بندی و عایق‌کاری، کشسانی بی‌نظیر، عدم نیاز به توری، امکان تردد، ماندگاری بالا، راحتی اجرا عایق‌کاری با ایزوگام مایع را بسیار به‌صرفه و بی‌رقیب کرده است.

ایزوگام مایع ویم

چرا ایزوگام مایع ویم بهترین گزینه عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام است؟

حساسیت عایق کاری سرویس بهداشتی به‌ویژه در آپارتمان‌ها بسیار بالاست. سرویس‌ها معمولاً دیوارهای مشترک با داخل خانه دارند و باید به‌صورت کاملاً دقیق انجام شود. ایزوگام‌های سنتی معمولی به‌صورت رول‌هایی با عرض 1 متر روی سطح اجرا می‌شوند، درزهای ایجاد شده بین هر لاین همواره چالش‌برانگیز است.

اغلب درزهای انقطاع باعث نفوذ آب به زیر ایزوگام، تاول زدن و بلند شدن آن از سطح زیرین می‌گردد. درحالی‌که ایزوگام مایع ویم به‌صورت یکپارچه روی سطح اعمال شود. ایزوگام مایع در سطح زیرین نفوذ کرده و سطح را از عمق عایق می‌کند. ایزوگام‌های معمولی در اثر کار در مراحل بعدی (کاشی و سرامیک کاری) آسیب می‌بینند. ایزوگام مایع ویم به علت چسبندگی بسیار بالا هرگز از سطح بلند یا کنده نمی‌شود.  علاوه بر این، نقاط دور از دسترس یا پشت اتصالات و تأسیسات، کنج‌های ساختمان و نقاط کور سازه را نمی‌توان با ایزوگام سنتی پوشش داد.

این نقاط به‌عنوان نقاط بحرانی شناخته شده و منشأ نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه می‌گردند. ایزوگام مایع ویم این مشکلات را به‌واسطه حالت رنگ شکل و اجرای آسان حل کرده است. در واقع ایزوگام مایع  یک پوشش عایق روی کلیه سطح ایجاد می‌کند. بهتر است در حمام و سرویس دیواره‌ای عمودی تا ارتفاع 5/1 عایق شود. برای این کار به‌راحتی می‌توان ایزوگام مایع را با یک غلتک اسفنجی روی سطح دیوار اجرا کرد. همچنین برای اجرا نیاز به نیروی ماهر هم ندارد و با یک قلم‌مو و یا غلتک می‌توان سطح را آب‌بند کرد.

ایزوگام مایع با داشتن ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی، مقاومت سطحی بالا، عدم ایجاد ترک و خراش، یکپارچه بودن کل عایق‌کاری و نداشتن درز انقطاع، اجرا در نقاط با دسترسی سخت مانند اطراف لوله‌های تأسیسات و کنج‌ها و پشت لوله‌ها و ضلع‌های احتمالی کنار ستون‌ها (عملاً امکان استفاده از عایق‌های سنتی نیست)، چسبندگی بسیار عالی بهترین گزینه برای عایق کاری سرویس بهداشتی است.

عایق کاری سرویس بهداشتی به سبک ویم 

عایق کاری سرویس بهداشتی کاری بسیار مهم است. مجریان عایق‌کاری ویم پیشنهاد می‌کنند این کار از پایه صورت گیرد. پیش از هر چیزی کف سرویس بهداشتی را توسط بنا سیمان‌کاری کنید.

در  این مرحله بهتر است از افزودنی چسب بتن ویم استفاده شود. چسب بتن یک چسب بتن بسیار چسبنده و عایق است که مانع ایجاد ترک در سطح سیمان می‌شود. سیمان‌کاری (مرحله نرمه کشی) با چسب بتن ویم موجب ایجاد سطحی صاف، مقاوم و تا حد زیادی آب‌بند می‌شود. شیب بندی در کف سرویس بهداشتی و حمام نیز باید در این مرحله صورت گیرد. اگر از چسب بتن ویم استفاده کرده باشید سطحی صاف خواهید داشت؛ اما اگر این کار  را انجام ندادید و سطح زیر کارتان دارای ترک است بهتر است ترک‌ها را با بتونه الاستومری ویم بر طرف نمایید. بدین صورت سطح زیر کار شما آماده است.

پس از پشت سر نهادن مرحله اول و یک لایه سیمان‌کاری نوبت به اجرای ایزوگام مایع  به‌صورت عمودی و افقی خواهد رسید. در این مرحله ابتدا کنج‌ها، نقاط با دسترسی سخت، دور اتصالات لوله‌ها و نقاط در معرض ریزش آب را با ایزوگام مایع به طور کامل پوشش دهید. سپس ایزوگام مایع را در دو دست روی کل سطح اعمال نمایید.

در دست اول، ایزوگام مایع را با کمی بنزین رقیق نموده و تمامی سطوح مورد نظر را با یک غلتک اسفنجی آغشته کنید. دست دوم به‌صورت غلیظ‌تر روی تمامی سطوح انجام شود.  مرحله آخر عایق‌کاری به روش ویم، پس از انجام سرامیک و کاشی‌کاری است. مرحله آخر عایق‌کاری هنگام بندکشی بین خطوط کاشی و سرامیک است. پیشنهاد می‌شود در مرحله بندکشی مقداری چسب بتن را در ترکیب دوغاب اضافه نمایید.

این کار علاوه بر اینکه موجب عایق‌کاری نهایی سرویس بهداشتی و حمام می‌شود، به بند هایک نیز استحکام کاشی و سرامیک نیز استحکام می‌بخشد. بدین روش بندهای کاشی و سرامیک مقاومت لازم را در برابر نفوذ آب ایجاد می‌کنند. در شستشو با شوینده‌ها نیز جدا و کنده نمی‌شوند. در نهایت بند و درزهای کاشی و سرامیک دوام بالاتری دارد.

توجه کنید نحوه عایق‌کاری عیناً همانند عایق‌کاری بام است. عایق‌کاری قائم پای دیوارها در این مکان‌ها تا 15 سانتیمتر بالاتر از بالاترین نقطه‌ای که امکان ریزش آب و تجمع آن وجود دارد (مانند لبه وان و زیر دوش) ضروری است.

نکته قابل‌توجه در عایق‌کاری سرویس بهداشتی با ایزوگام مایع این است که برای انجام عایق‌کاری نیاز به نیروی متخصص ندارید و هزینه عایق‌کاری شما بسیار پایین است. اگر به روش ویم سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و بام خود را عایق کنید دیگر نگران نفوذ آب و رطوبت نخواهید بود. پیشنهاد می‌کنیم این روش قطعی را دنبال کنید. بدین صورت فقط یک بار عایق‌کاری کردید!

چند نکته در زمینه عایق کاری سرویس بهداشتی

  • عایق کاری سرویس بهداشتی باید به‌صورت یکپارچه انجام شود.
  • عایق‌کاری محل اتصالات لوله‌ها و توالت نیز بسیار مهم است.
  • شیب‌بندی کف حمام، آشپزخانه، توالت و فضاهای مشابه به سمت کف‌شور و کاسه توالت به‌منظور تخلیه آب‌هایی که احتمالاً در کف جاری می‌شود، امری ضروری است.
  • یک اشتباه رایج که اغلب عایق کاران مرتکب آن می‌شوند این است که اقدام به برش لوله تعبیه شده برای توالت‌فرنگی می‌کنند. این کار باعث می‌شود که پس از اینکه ارتفاع کف بالا آمد و سرامیک کاری شد نمی‌توان توالت‌فرنگی را به‌خوبی کار گذاشت. اکثر این لوله‌ها طولی معادل ۱۲ سانتی‌متر دارند که فرد عایق کار به‌هیچ‌وجه نباید آنها را برش دهد.

ویم در آپارات

یک نظر در “اهمیت عایق کاری سرویس بهداشتی و حمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *